Historie

We verhalen graag over onze historie. Niet alleen omdat we daar zo trots op zijn, maar vooral omdat het vertelt waarin we anders zijn dan andere fabrikanten.

 

 

1885Piet Koopmans, oprichter Koopmans Verf
Koopmans Verf, het beginFerwert, Friesland. In het jaar waarin de eerste rit met een motorfiets wordt gemaakt en Vincent van Gogh zijn aardappeleters schildert, maakt de Klaas Piet Koopmans voor het eerst verf voor derden. Zoals in die tijd gebruikelijk, gemaakt van natuurlijke grondstoffen en pigmenten. Gewoon thuis in Ferwert: een fraai gelegen terpdorpje in Noord-Friesland, vlakbij de Waddenzee.

 

 

 

ca. 1890
Oude schildersbenodigdhedenNiet veel later neemt de productie serieuze vormen aan. Een toenemend aantal collega-schilders meldt zich bij Koopmans. Klaas Piet maakt er zijn beroep van en breidt de productie uit: daarmee is de fabriek in Ferwert een feit. Hij staat in het centrum van het dorp en doet een kleine honderd jaar dienst.

 

 

 

 

 

ca. 1930

Extralux van Koopmans VerfIn de crisisjaren introduceert Koopmans Extralux. De voorganger van de tegenwoordige Hoog- en Zijdeglans lakken van Koopmans. Inmiddels is het Koopmans assortiment danig uitgebreid. De opeenvolgende generaties Koopmans produceren de meest voorkomende grondverven, lakken en beitsen. Wat niet verandert, is het procedé: diverse tuin- en buitenproducten worden tot op de dag van vandaag gemaakt van natuurlijke lijnolie: milieuvriendelijk, uitstekend smeerbaar en duurzaam bovendien.

 

 

 

 

1970
Het begin van PerkoleumIn de jaren zeventig, wanneer gidsland Nederland uitgroeit tot een toonaangevende Europese welvaartstaat, komt de derde generatie Koopmans met een befaamd product op de markt: Perkoleum. Vandaag de dag nog steeds een bekende buitenbeits – in hoog en zijdeglans - op lijnoliebasis.

 

 

 

 

 

1980
Koopmans Verffabriek FerwertDe oliecrisis is achter de rug, de woningbouw trekt aan, we krijgen steeds meer vrije tijd en tijd om thuis te klussen. Koopmans 'ondervindt' dat aan den lijve. De vraag naar verf en beits neemt toe. De fabriek in het centrum van Ferwert groeit uit haar voegen. De familie besluit tot nieuwbouw aan de rand van het dorp.

 

 

 

 

 

1992
Oud blik Ecoleum Het populaire Perkoleum krijgt een broertje, Ecoleum, de milieuvriendelijke vervanger van Carbolineum. Het (semi)dekkende houtbeschermingsmiddel vindt gretig aftrek in de agrarische sector en bij natuur- en terreinbeheerders. Particulieren volgen weldra.

 

 

 

 

 

 

 

 

1995

Piet Klaas Koopmans verwerft landelijke bekendheid met een radiocommercial waarin hij de legendarische woorden spreekt 

”It strykt as bûter”

 

De commercial legt het ruim honderdjarige familiebedrijf geen windeieren: het merk en dan met name Perkoleum wordt bekend bij het grote publiek. Door de groeiende populariteit van de Koopmans producten, met name bij doe-het-zelvers en particulieren, blijkt de slechts 15 jaar oude fabriek halverwege de jaren negentig al te klein. Op de golf economische groei en optimisme besluit Piet Klaas Koopmans, de laatste uit de dynastie, tot nieuwbouw en verhuizing naar het op een steenworp afstand gelegen Marrum.
Perkoleum tv-commercial

 

 

1997
Marrum, Friesland.Nieuwbouw Marrum Aan de rand van buurdorp Marrum verrijst een hypermoderne fabriek, met een eigentijdse R&D afdeling, die voldoet aan de strengste milieu- en brandveiligheidseisen. Piet Klaas Koopmans maakt de opening nog mee, maar overlijdt kort daarop. Nelf Lakfabrieken uit Groningen neemt de fabriek over en verhuist weldra haar eigen productie naar Marrum.

 

 

 

 

 

1999
Perkoleum, beste koopPerkoleum wordt door de Consumentenbond als "Beste Koop" beoordeeld. Koopmans Verf maakt haar naam, als fabrikant van milieuvriendelijke en betaalbare kwaliteitsbeits, opnieuw waar.

 

 

 

 

 

 

 

  

 

2004
Koopmans Verffabriek, MarrumDe toenmalige directeur neemt Drenth Verven uit Winschoten over. Het familiebedrijf wordt, net als eerder Koopmans Verf, onderdeel van Nelf Paints. Met de overname beschikt Nelf over een complete lijn verfproducten voor zowel de projectmatige als particuliere markt.
Bedrijfsfilm Koopmans

 

 

 

 

 

 

2007
Paul Dokter uit Drachten neemt de fabriek en merken over. De ambitieuze, nieuwe directeur zet in op productvernieuwing en het bewerken van nichemarkten in binnen- en buitenland.

 

 

2010
Logo, Robs Grote TuinverbouwingKoopmans Verf werkt aan haar naamsbekendheid. De onderneming sponsort het populaire tv-programma Robs Grote Tuinverbouwing op SBS6. Dit is een succes en wordt ook in het derde seizoen (2012 – 2013) voortgezet.

 

 

 

 

2012
Koopmans Verf doet het beter dan ooit. Niet in de laatste plaats dankzij de ambachtelijke productie en milieuvriendelijke samenstelling. Onder het motto 'duurzaam duurt het langst' kiest niet alleen de particulier, maar ook de vakschilder steeds vaker voor de lijnolieverven van Koopmans, waarvan de verpakking in een nieuw, modern jasje is gestoken.

 

  

Zie ook: